quinta-feira, 26 de dezembro de 2013

Manon, 21ème Avril 2012 (Opéra Garnier), revisited...


„Manon“ and its complex characters occupied me for a long while this year... My “notes” (on Chevalier Des Grieux) which were meant as a gift to a gifted dancer (who was having some trouble finding the character) are a prove of that... But he found his Des Grieux – and he gave a more than excellent performance...


Later during the year I became more and more fascinated about Lescaut – and had the pleasure of watching some great performances by another very gifted dancer.

I wrote already about these dances as well about two different “Manons”. Roles not intended to be easy ones: complex characters full of different motives, drives and expectations in life. Just the way Sir Kenneth MacMillan loved them...


A few weeks ago, as if to “finalize” this so-called “Manon-phase” in my life, I found this version of the pas de trois de la chambre (Manon, Lescaut - her brother - and Monsieur de G.M.), which happens to me favourite part of the show and was strangely “impressed” by it – for the first time I sensed a subtle but very present touch of “incest” in the air, which I had never seen so distinctly in these characters... Another additional complexity for future Manons and Lescauts…

Wonderful performances by Clairemarie Osta (Manon), beautiful Stéphane Bullion (Lescaut) and Stéphane Phavorin (Monsieur de G.M.).

Bravo!
____________________________________________________________________________________________________

“Manon” e seus complexos personagens me ocuparam por muito tempo este ano… Minhas “Notas” (sobre Chevalier Des Grieux) que foram intencionadas como um presente para um talentoso bailarino (que estava tendo alguns problemas em encontrar o personagem) são uma prova disto… Mas ele encontrou seu Des Grieux – e deu uma apresentação mais do que excelente …

Mais tarde durante o ano fiquei mais e mais fascinado por Lescaut – e tive o prazer de assistir algumas maravilhosas apresentações dadas por outro bailarino muito talentoso.

Já escrevi sobre estes bailarinos assim como sobre duas diferentes “Manons”. Papéis não intencionados a ser fáceis: personagens complexos cheios de diferentes motivos, ímpetos e expectativas na vida. Justamente como Sir Kenneth MacMillan os amava…


Algumas semanas atrás, como que para «finalizar» esta chamada «Fase de Manon» na minha vida, encontrei esta versão do pas de trois de la chambre (Manon, Lescaut - seu irmão - e Monsieur de G.M.), que é minha parte preferida deste Ballet e fiquei estranhamente “impressionado” por ela – pela primeira vez percebi um sutil porém presente toque de “incesto” no ar, que eu nunca tinha visto tão distintamente nestes personagens… Outra complexidade adicional para futuras Manons e Lescauts levarem em conta…

Maravilhosas execuções por Clairemarie Osta (Manon), pelo belíssimo Stéphane Bullion (Lescaut) e por Stéphane Phavorin (Monsieur de G.M.).

Bravo!

Nenhum comentário: