sábado, 20 de abril de 2013

Midsummer's Night Dream/ Sonho de uma Noite de Verão (Volksoper, 18.04.2013) p.s. William S. would have liked that very much…


A delicious performance, a delightful evening...

“Midsummer’s Night Dream” seem to be one piece of ballet which agrees very much with the atmosphere (and audience) from the “Volksoper”.
Funny, witty…
The whole ensemble surprised me, much more than three years ago…
Jorma Elo’s choreography is inventive, dynamic, ful of surprises… and very, very musical!



Uma deliciosa apresentação, uma noite prazerosa…
“Sonho de uma Noite de Verão” parece ser uma peça de Ballet que está muito de acordo com a atmosfera (e público) da “Volksoper”.
Engraçada, espirituosa…
Toda a companhia me surpreendeu, muito mais do que há tres anos atrás…
A coreografia de Jorma Elo é inventiva, dinamica, cheia de surpresas… e muito, muito musical!

Olga Esina
, perfect as Titania (I don’t know why but I always “think” of Titania as a blonde): her far-away looks and her distant manner suit this role perfectly.


(above Olga Esina, programme picture)

Roman Lazik, a sensual Oberon, very much in the Rupert Everett-manner (who played the role n the last film version). I would have liked very much to have seen my friend Vladimir Shishov again in this role…




(above Vladimir Shishov as Oberon, programme picture)

Prisca Zeisel, Greig Matthews
( Hermia & Lysander), Rui Tamai and Dumitru Taran ( Helena & Demetrius) as the two couples that in fact “move” the play forwards, strong key roles, showed lots of humour, sense of timing and, although this was the first time that Miss Zeisel danced the role with Mr. Matthews, in full command of the roles… Greig Matthews was lst year’s “boy-sensation”, now with 19 years old he turned into a man and a very fine dancer…
I am sure that we will be hearing/seeing a lot of Prisca Zeisel and Greig Matthew in the near future!
(By the way: Congratulations to Greig Matthews and Dumitru Taran’s perfect Arabesques. Such lines…).


(above Natalie Kusch & Greig Matthews – picture „Staatsballet Wien“)

Olga Esina
perfeita como Titania (Não sei porque mas sempre “penso” em Titania como uma loira): seus olhares longínquos, sua maneira distante são perfeitas para este papel.


(above Anita Louise in Max Reinhardt’s 1935 film version)

Roman Lazik, um Oberon sensual, muito na mameira de Rupert Everett (que fez este papel na última versão cinematográfica).

Gostaria muito de ter revisto meu amigo Vladimir Shishov neste papel…


(above “Oberon” in the 1935 Max Reinhardt’s film version)

Prisca Zeisel, Greig Matthews ( Hermia & Lysander), Rui Tamai e Dumitru Taran ( Helena & Demetrius) como os dois casais que “movem” a peça adiante, fortes papéis “chave”, mostraram muito humor, noção de tempo, apesar de ter sido a primeira vez que Miss Zeisel dançou este papel com Mr.Matthews, em total controle dos papéis… Greig Matthews foi o “menino sensação” do ano passado, agora com 19 anos ele transformou-se num homem e num refinado bailarino… Tenho certeza que vamos ouvir/ver muito de Prisca zeisel e Greig Matthews no futuro próximo!
(Nota: Meus parabéns para os perfeitos arabesques de Greig Matthews e Dumitru Taran. Que linhas…)


(above Dick Powell & Olivia deHavilland as Lysander & Hermia in Max Reinhardt’s 1935 film version)

Ryan Booth
, also due to his height, an impressive Theseus.

Alexis Forabosco, a dancer I admire very much, stayed in the Corps de Ballet, for the most time but had the chance to show his precise French technique and great stage presence, with Gala Jovanovic as one of the “Athenian” couples…

Ryan Booth, também por causa de sua altura, um Theseus imponente.


(above a picture from the 1935 film version which reminded me of Mr. Forabosco’s T-torso)

Alexi Forabosco, um bailarino que muito admiro, ficou quase todo o tempo no corpo de baile mas teve a chance de mostrar sua precisa técnica francesa e grande presença cenica, com Gala Jovanovic como um dos pares de Athenas…


(above Alexis Forabosco by Casanova Sorolla)

But the Star of the evening, the real Star of “Midsummer’s Night Dream” is (and will always be) Mihail (Misha) Sosnovschi: this very gifted dancer from Moldavia is THE perfect incarnation of Puck, a – also technically – very demanding role! His rapport with the audience is incredible and there was not only applause for him yesterday but also screams of joy! A beautiful, exciting performance!
Audiences simply LOVE “Midsummer’s Night Dream”!!!!!!


(above Mihail Sosnovschi as “Puck”, pictures: "Wiener Staatsballet")

Mas a verdadeira estrela da noite de “Sonho de uma Noite de Verão” é (e sempre será) Mihail (Misha) Sosnovischi: este muito dotado bailarino da Moldavia é A perfeita incarnação de Puck , um – também técnicamente – papel muito “exigente”! Seu relacionamento com o público é incrível e não houve só aplauso para ele ontem como também gritos de felicidade!
Uma apresentação linda e excitante!
O público simplesmente AMA “Sonho de uma Noite de Verão”!!!!!!!


(above Mickey Rooney in Max Reinhardt’s 1935 film version)

The choir, the violin soloist ( Bettina Gradinger), the children, the sets and costumes (Sandra Woodall/Jorma Elo) simply perfect. It all reminded me of the old film by Max Reinhardt, austrian… such a magical atmosphere… William S. would have liked that very much…

Bravo!



O coro, a solista do violino (Bettina Gradinger), as crianças, os cenários e figurinos (Sandra Woodall/Jorma Elo) simplesmente perfeitos.
Tudo me lembrou o velho filme de Max Reinhardt, austríaco… que atmosfera mágica… William S. teria gostado muito disso…



How wonderful to be a witness of such a performance… even tough Lorenz C. Aidner conducted Mendelssohn Bartholdy’s music so quickly – making it quite hard for the dancers – as if he was playing for himself… Can you believe that the performance finished nearly twenty minutes earlier? And that the Corps de Ballet Dancers couldn’t nearly close a position? Perhaps he had a date for supper?



Que maravilha poder ser testemunha de tal apresentação… mesmo se Lorenz C. Aidner regeu a música de Mendelssohn Bartholdy tão rápidamente – fazendo a coisa muito difícil para os bailarinos – como se ele estivesse tocando só para si… Podem acreditar que o espetáculo acabou quase 20 minutos antes do previsto? E os bailarinos do Corps de Ballet mal podiam fechar uma posição ? Talvez ele tivesse algum compromisso para jantar?



(above Michelle Pfeiffer as Titania in the last film version)


But… to be honest: It is a nice feeling to go home, still smiling, after a beautiful performance…
I had not enjoyed such a Ballet evening in a long time…

Para ser muito sincero: É uma coisa boa ir para casa, ainda sorrindo, depois de uma linda apresentação…
Eu nao tinha apreciado uma Noite de Ballet assim há muito tempo…

Nenhum comentário: